Nowa kolej Śniadowo – Łomża.

Nowa kolej.

Jeszcze dwa miasta gubernialne w Królestwie, mianowicie Płock i Łomża, nie posiadają komunikacyi kolejowej. Płock, jako leżący nad Wisłą, zastępuje ten niedostatek częściowo i w pewnych porach roku komunikacyą wodną. Łomża, licząca razem z wojskiem blisko 30 tysięcy ludności, ładne, ruchliwe i żywotne miasto, jest dotąd odcięte od świata, zmuszone zadawalniać swe potrzeby kulawą, niedogodną, a kosztowną komunikacyą szosową z najbliższą linią kolei Nadnarwiańskich, przez stacyę Czerwony Bór. Dla czego? Ponieważ swego czasu, mniej więcej przed ćwierć wiekiem, sfery miarodajne wyraziły zdanie, że połączenie Łomży z linią kolejową byłoby szkodliwem z punktu strategicznego. Przeszkoda zatem w ulżeniu Łomży na punkcie komunikacja leżała tak głęboko, że nawet ministeryum komunikacyi nie było mocne temu zaradzić. Nakoniec jednak uznano, że poglądy z przed 25 lat przestarzały się i że połączenie Łomży ze światem nie przedstawia niebezpieczeństwa. Dnia 10 czerwca r. b. udzielono urzędowego pozwolenia na studya przedwstępne kolei podjazdowej, (parowej lub elektrycznej), od Śniadowa do Łomży. Nowa linia nie pójdzie od stacyi kolei Nadnarwiańskiej, t. j. od wspomnianego wyżej Czerwonego Boru, z powodu pochyłości terenu, podczas gdy szosa ze Śniadowa jest równą. Śniadowo, będące przystankiem, zostanie stacyą, łącząc się z jednej strony ze stacyą Łapy (linia Warszawa-Petersburg), z drugiej z Małkinią (sekcya linii Nadwiślańskich: Siedlce-Małkinia). W razie .projektowanego przedłużenia nowej linii Sniadowo-Łomża do Grajewa, pozyskałaby Łomża komunikacyę na 3 strony. Koszt budowy linii Śniadowo-Łomźa (około 16 wiorst) obliczono na 300 tysięcy rubli, w co wchodzi już koszt taboru. Szerokość toru wynosić będzie 1 metr (prawie norma kolei wązkotorowej, jak np. Warszawsko-Wiedeńska) a więc będzie najszerszą z naszych kolejek podjazdowych mających 75 centym, szerokości. Procentowosć linii, ze względu na przewóz tak osób, jak towarów, zdaje się być zapewniona.

 Kwartalnik: ŚWIAT nr 37 z dnia 10 Września 1910 rok

Pisownia oryginalna

Dworzec kolejowy Stara Stacja Śniadowo. Lata 40 XX wiekuBudynek Stacji Kolejowej. Koziki 1948 rokBudynek drewniany stacji dawnej stacji kolejowej w Śniadowie. Obecnie 

1                               2                                     3

Stary budynek stacyjny drewniany w Kozikach  obecnieBudynek-dworca-PKP-Śniadowo-od-torów. ObecnieTor wylotow z Łomży obecnie. Przejazd na ulicy Spokojnej

 4                               5                                    6

Materiały (tekst i zdjęcie planu)  dostarczył Pan Sławomir Zgrzywa.

Zdjęcia 1,2 opracowanie Pani I. Górska
Zdjęcia 3,4 wykonał Pan Sławomir Zgrzywa.
Zdjęcia 5,6 wykonał Henryk Sierzputowski

Redakcja Serwisu

 

1919 Ogólnie 1 Dziś
  
 

1 Komantarz

  1. 12 września 2014  20:14 przez www.israelnews.co Odpowiedz


    Hej. Znalazłem swojego bloga za pomocą MSN. Jest to niezwykle
    porządnie napisany artykuł. Dopilnuję, aby zakładkę i wrócić, aby dowiedzieć się o dodatkowe
    Twój przydatne informacje. Dzięki za posta.

    Będę na pewno powrót.

Zostaw komentarz

Twój e-mail nie zostanie opublikowany.

Stacja Śniadowo

Stacja Śniadowo Dzisiaj straszy zabitymi deskami oknami, zardzewiałymi torami i zarośniętymi torowiskami. Kiedyś wyglądało to zupełnie inaczej. Zresztą i stacja, która powsta[...]