Zagadka 82

O jakiej bitwie mówi poniższy raport i kiedy miała miejsce.

(Z uwagi na ciekawy styl zachowałem oryginalną pisownię, niemniej jednak mogłem popełnić błędy – zwłaszcza przy nazwiskach. W kilku miejscach wykropkowałem pojawiającą się nazwę miejscowości. W przypadku braku prawidłowej odpowiedzi w piątek, jako podpowiedź, podam jeszcze jeden fragment raportu .)

– – – – – – –

(…) Siła Pruska (jak świadczą brańcy i mieszczanie) składała się z 4 kompanii piechoty, 2 kompanii strzelców i 6 szwadronów konnicy. Atak trwał od 1-szej z półncy do 3 po południu. Z mej strony wzięty w niewolę Rotmistrz Brunet, raniony Rotmistrz Chrzanowski, Kapitan Gąsowski, Podporucznik Rościszewski i Chorąży Duklo; zabity Porucznik Malczewski. Jeszcze do 50 głów doliczyć się w mojej Komendzie nie mogę, lecz z tych kilku zabitych, kilkunastu ranionych, a reszta pewnie pierzchnęła. Osiemdziesięciu ludzi z pospolitego ruszenia zebranych równie nie dotrzymali placu. Ze strony Pruskiej (jak mam od mieszczan z (…) doniesienie) Generał Gunther albo zabity jest albo raniony. Półkownik Szwartzow, dwóch Majorów i kilku officerów zginęło; żołnierzy Pruskich wielka liczba zabitych a wiele znajduje się w lazarecie. Ja otrzymałem plac lecz w smutnej bardzo sytuacji, bo Prusacy rozbójnicy w swych nielitościwych postępkach przez zemstę że przymuszeni byli z miasta uciekać rabowali a potem z wszystkich stron zapalili nieszczęśliwe (…).

1405 Ogólnie 1 Dziś
  
 

5 Komentarzy

  1. kolank0
    8 kwietnia 2011  14:50 przez kolank0 Odpowiedz

    Podpowiedź:
    autorem powyższego raportu jest Kwaśniewski wówczas w stopniu podpułkownika

  2. maciek
    8 kwietnia 2011  22:37 przez maciek Odpowiedz

    Wydaje się mnie, że chodzi tu o bitwę pod Kolnem z 10 lipca 1794 roku. Polską grupą dowodził pułkownik Walenty Kwaśniewski, Prusakami generał Günther . W zagadce podany jest stopień podpułkownika. O tej samej bitwie czytałem w artykule Dariusza Szpakowskiego Front Nadnarwiański, ale mylił mnie stopień polskiego dowódcy. Informację o bitwie pod Kolnem znalazłem na Wikipedii, chociaż nie ma tam raportu, ale jest informacja, że bitwa zaczęła się o pierwszej po północy i dlatego skojarzyłem ją z zagadką. Nie wiem czy dobrze?

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Bitwa_pod_Kolnem

  3. kolank0
    9 kwietnia 2011  11:00 przez kolank0 Odpowiedz

    Zgadza się. Cytowany raport sporządzony został 11 lipca. Poza tym w są dwa raporty. cytowany i drugi, który podaje wiecej informacji o samej bitwie.

  4. maciek
    9 kwietnia 2011  17:57 przez maciek Odpowiedz

    Dlaczego więc podaje się, że czasie bitwy miał stopień pułkownika, a po bitwie podpułkownika, chyba, że grzecznościowo napisano pułkownik, a sam pisząc raport po bitwie napisał podpułkownik

  5. kolank0
    10 kwietnia 2011  17:45 przez kolank0 Odpowiedz

    http://www.wbc.poznan.pl/dlibra/docmetadata?id=163957&from=&dirids=1&ver_id=&lp=1&QI=

Zostaw komentarz

Twój e-mail nie zostanie opublikowany.

Zagadka 54

Jest to fragment pewnego zdjęcia, które ukazuje maszerującą drużynę harcerską ze Szkoły Podstawowej nr. 7. Jaka to ulica?

Zagadka 110

Na czyją posesję można było wjechać przez tą bramę? Z której ulicy? Zagadkę nadesłał Pan Zdzisław Kalinko. Opracowanie: Redakcja Serwisu.