I. Kaplica do ciągłego wystawiania Najświętszego Sakramentu.
Od strony północnej do katedry przylega dzwonnica. W przyziemiu dzwonnicy prawie do końca XIX wieku znajdowała się kruchta, w 1887 roku zamurowano drzwi wejściowe do kruchty i przekształcono ją na kaplicę świętego Kazimierza. Sklepienie kaplicy gwiaździsto – sieciowe o motywie gwiazdy czteroramiennej z wpisaną gwiazdą ośmioramienną i żebrami wplecionymi. Portal do kaplicy wystawiania ciągłego sakramentu ostrołukowy z profilowanych w formowanej cegle wałków rozdzielonych wklęską. Ołtarz św. Kazimierza manierystyczny z początku XVII wieku, lecz obrazy Serca Jezusowego i św. Kazimierza są późniejsze. Ołtarz fundacji Jana Polikowskiego trójosiowy, ze szczytem o wycinanym konturze; w wysuniętych częściach bocznych pomiędzy parami kolumn konchowe nisze z rzeźbami św. Biskupów Stanisława i Marcina lub Walentego. W środkowej części zwieńczenia hermowe pilastry, na cokole rolwerkowe kartusze z herbami Kościesza i Junosza.
Św. Kazimierz był synem króla Polski Kazimierza Jagiellończyka. Urodził się w Krakowie w 1458 roku. Odznaczał się szczególną czystością ducha i miłosierdziem względem ubogich. Przy boku ojca brał czynny udział w życiu politycznym. Gorliwy czciciel Eucharystii i Najświętszej Maryi Panny, wiele czasu poświęcał na modlitwę. Po długotrwałej chorobie płuc zmarł w pobliskim Grodnie 4 marca 1484 roku. Patron Polski i Litwy. Pochowany został w Wilnie i tam w katedrze znajdują się jego relikwie.
W 1986 ołtarz świętego Kazimierza przeniesiono pod trzeci filar nawy południowej, a kaplicę przystosowano do ciągłego wystawiania Sakramentu.
- Portal wewnętrzny. Wejście do kaplicy Najświętszego Sakramentu. Zdj. 1
- Kaplica pod dzwonnicą. Miejsce do ciągłego wystawiania Najświętszego sakramentu. Zdj.2
- Dawne wejście do kruchty pod dzwonnicą. Zdj. 3
- Ołtarz św. Kazimierza, usunięty w 1986 roku z obecnej Kaplicy. Zdj.4
- Sklepienie kaplicy (opis powyżej). Zdj. 5
II. Katedra – witraże.
W katedrze mamy okna ostrołukowe rozglifione. W nawie południowej mamy trzy okna z witrażami. W części zachodniej nawy południowej nieco niższe z tego powodu, bo jest niższe sklepienie, ponieważ zmieniono później styl budowy z bazylikowego na pseudo bazylikowy. Ponadto w Kaplicy Matki Boskiej Łomżyńskiej mamy trzy okienka okrągłe z witrażami.
Nawa północna to cztery okna z witrażami, ale już jednakowej wysokości. Prezbiterium to cztery okna i jedno od strony zakrystii zamurowane. Chór muzyczny to też jedno okno witrażowe.
Witraże zostały wykonane w Warszawie przez Pana Józefa Ostrowskiego w latach 1954 – 1955 według projektu Mieczysława Jurgielewicza. Wśród witraży są wizerunki między innymi Matki Boskiej Ostrobramskiej, św. Kazimierza, św. Maksymiliana Kolbego, błogosławionego Rafała Kalinowskiego, oraz św. Alberta Chmielowskiego.
- Nawa prawa południowa. Zdj. 6, 7, 8
- Nawa lewa północna. Zdj. 9, 10, 11.
- Prezbiterium. Zdj.12, 13, 14, 15, 16.
- Chór muzyczny. Zdj. 17.
- Kaplica Matki Boskiej Łomżyńskiej. Zdj. 18, 19, 20.
III. Łomża. Katedra Nagrobki.
W każdej z naw bocznych znajdują się po trzy zabytkowe nagrobki. Na obecnym miejscu są dopiero od 1932 roku. Przedtem trzy nagrobki Modliszewskich mieściły się w kaplicy Matki Boskiej: Andrzeja i Elżbiety na ścianie południowej. Hieronima i Anny na ścianie zachodniej, Jana w filarze północnym. Przy wielkim ołtarzu, w ścianie prezbiterium, znajdowały się nagrobki Nikodema Kosakowskiego, umieszczony w ścianie północnej prezbiterium i Mikołaja Troszyńskiego, w południowej ścianie zamknięcia prezbiterium. Zabytkowe nagrobki omówione są w kolejności obecnego usytuowania, poczynając od nawy południowej przy wejściu do kościoła.
Na pierwszym filarze od chóru muzycznego jest nagrobna Jana Wojsławskiego Zdj. 21. z około połowy XVI wieku, kanonika warszawskiego i płockiego, proboszcz łomżyńskiego i wiskiego. (zm. w 1549 roku), późnogotycka około połowy XVI wieku, pierwotnie w posadzce prezbiterium, obecnie wmurowana w filar zachodni nawy południowej. Wykonana z piaskowca z płaskorzeźbioną postacią zmarłego w stroju kanonika.. Postać została wyrzeźbiona w piaskowcu. Rzeźba tkwi jeszcze w gotyku, a twarz odznacza się dużą dozą portretowości. Inskrypcja i herby na na obramieniu starte, częściowo czytelne między innymi herby: Junosza ( Wojsławskich), Kościesza, Prawdzic i Roch oraz fragmenty inskrypcji dotyczącej osoby Jana Wojsławskiego. Wysokość płyty 2 m, szerokość l m.
Nawa południowa
- Nagrobek Mikołaja Troszyńskiego. Zdj. 22. Starosty łomżyńskiego (zm. W 1575 roku) został wykonany w 1611 roku i fundacji jego żony, Anny z Siennicy, pierwotnie w południowej ścianie zamknięcia prezbiterium, renesansowy, piaskowcowy, na prostokątnym cokole skośna płyta z płaskorzeźbioną postacią zmarłego w zbroi , ponad nią szerokie belkowanie i tablica inskrypcyjna w architektonicznym obramieniu ujętym w akantowe esownice, w zwieńczeniu kartusz zwijany z herbem Rogala. Odznacza się dobrymi proporcjami i subtelną ornamentykę. Został wykonany w warsztacie krakowskim Canavasiego; wysokość 3,10 m, szerokość 2 m.
- Nagrobek Elżbiety z Dębińskich i Andrzeja Modliszewskich. Zdj. 23 – Starościanki chęcińskiej i Andrzeja Modliszewskiego starosty łomżyńskiego i kolneńskiego), wykonany w 1589 roku za życia fundatorów, wiązany z warsztatem, bądź kręgiem oddziaływania Santi Guccciego. Pierwotnie na ścianie południowej kaplicy południowej, obecnie w nawie południowej. Renesansowy, piętrowy, piaskowcowy z tablicami inskrypcyjnymi z brunatnego marmuru z leżącymi postaciami zmarłych: w dolnej kondygnacji Elżbiety, w górnej Andrzeja Modliszowskiego w zbroi z rzeźbami alegorii cnót Sprawiedliwość na osiach skrajnych dolnej kondygnacji i Nadziei oraz Miłosierdzia w zwieńczeniu, w układzie pierwotnym w pierwszej kondygnacji Sprawiedliwość i niezachowana Prawda, w drugiej Nadzieja i Miłosierdzie, w zwieńczeniu Wiara. Personifikacje wykonane w/g serii rycin Virgila Solisa z około 1540 roku, powtórzonych za Piotrem Flotnerem, na zwijanych kartuszach herby: Łabędź Modliszowskich w zwieńczeniu, w drugiej kondygnacji odnoszące się do Andrzeja Modliszowskiego: Łabędź, Rawicz, Nowina, Odrowąż, oraz Prus II, Dołęga, Ciołek, Ogończyk lub Drogosław. W pierwszej kondygnacji Elżbiety z Dębińskich: Rawicz, dwukrotnie Lis (?), Jastrzębiec oraz Ciołek, Korab, Rawicz i Topór. W 1956 roku konserwowany przez Pracownię Konserwacji Zabytków w Warszawie. Odznacza się ciekawie rozbudowaną architekturą, swobodnym układem leżących postaci, przedstawieniem twarzy i ubiorów oraz bogatą ornamentykę renesansowa; wysokość 6 m, szerokość 3,60 m.
Nawa północna.
- Nagrobek Jana Modliszewskiego Zdj. 24 Starościca łomżyńskiego zm. 1588 roku, renesansowy, wiszący, wykonany z wapienia, pierwotnie w filarze północnym kaplicy południowej, prostokątny z wnęką ujętą jońskimi pilastrami, w której półpełna rzeźba nagiego dziecka z klepsydrą w w dłoni, wspartego na czaszce. Na cokole i w belkowaniu inskrypcje łacińskie i greckie, w zwieńczenie kartusz z herbem Łabędź. Cechuje go pełna umiaru architektura oraz ujęcie rzeźbiarskie na wysokim poziomie. Pochodzi z warsztatu krakowskiego, wysokość m, szerokość m.
- Nagrobek Anny z Nakwaskich i Hieronima Modliszewskiego. Zdj. 25 Kasztelana małogoskiego zm. W 1567 roku, renesansowy, fundacji syna, Andrzeja Modliszewskiego, został wykonany 1591 roku w stylu renesansowym z użyciem starszej płyty Hieronima Modliszewskiego z trojgiem klęczących dzieci, wmontowanej w górną kondygnację, w dolnej postać Anny Modliszowskiej. Nagrobek pierwotnie umieszczony na ścianie zachodniej kaplicy południowej. Piaskowcowy, piętrowy, z ujętymi w wysunięte woluty płytami z postaciami leżącymi i węższą kondygnację zwieńczenia z tablicą inskrypcyjną w prostokątnym obramieniu zwieńczonym kartuszem z herbem Łabędź. Cechuje go pełna umiaru architektura oraz ujęcie rzeźbiarskie na wysokim poziomie. W obecnej formie stanowi typ nagrobka piętrowego. Nagrobek kobiecy odznacza się wyższym poziomem artystycznym. Całość wykonano w warsztacie rejonu kieleckiego; styl renesansowy; wysokość 5 m, szerokość 2,5 m.
- Nagrobek Nikodema Franciszka Kossakowskiego Zdj. 26. Wieloletniego dworzanina królewskiego, cześnika i starostę łomżyńskiego, ostrowskiego, kolneńskiego i kupiskiego, pułkownika spod Kircholmu (bitwa w 1605 roku), posła do tatarskiego chana. zm. 1609 roku, wczesnobarokowy, z fundacji żony Filianny z Wołłowiczów, restaurowany 1859 kosztem Stanisława Kossakowskiego. Pierwotnie umieszczony w ścianie północnej prezbiterium, obecnie w nawie północnej Katedry tuz przy Kaplicy wystawiania ciągłego Najświętszego Sakramentu. Nagrobek wykonano z brunatnego marmuru bolechowickiego, na cokole tablica inskrypcyjna z wierszowanym tekstem polskim, w kondygnacji głównej płytka wnęka z leżącą postacią postacią zmarłego w zbroi, ujęta w wydatnie wysunięte woluty, po bokach sterczyny obeliskowe powtórzone na osiach drugiej kondygnacji, w której inskrypcja dotycząca odnowienia. W zwieńczeniu kartusz z herbem Ślepowron podtrzymywany przez stojące putta z białego marmuru. Powierzchnię wnęki, wolut i zbroi pokrywa delikatny płaski relief ornamentalny. Pochodzi z I połowy XVII wieku z doby wczesnego baroku, z warsztatu krakowskiego. Posiada bogate ukształtowanie architektoniczne, dobre ujęcie rzeźbiarskie postaci zmarłego i dobrą kolorystykę uzyskaną dzięki zastosowaniu kilku rodzajów marmuru; wysokość 4,50 m, szerokość 3,20
3 comments
Przypadkiem trafiłem na ciekawy opis nagrobków rodziny Modliszewskich wskazujący na błędy heraldyczne w nich zawarte. Nie będę przytaczał całego artykułu. zapraszam do lektury:
Miesięcznik Heraldyczny R.11 (1932) nr 7/8
lub
http://dlibra.umcs.lublin.pl/dlibra/doccontent?id=2642&from=FBC
z tego co ja wiem to na tym grobowcu jest jak wol napisane Modliszowski a nie Modliszewski a chyba sami wiedzieli jak nalezy pisac ich nazwisko ;) wiec nie wiem czemu sie w lomzy lansuje blad zamiast pisac tak jak sie powinno czyli Modliszowski
Na płycie nagrobnej napisane też jest z Grajowa, a piszemy z Grajewa. We wszystkich opracowaniach historycznych pisane jest Modliszewski. Może ktoś wytłumaczy jak naprawdę piszemy to nazwisko.