historialomzy.pl
  • Kontakt Messenger
  • Kategorie
    • Zagadki
    • Miasta
      • Łomża
      • Drozdowo
      • Nowogród
      • Śniadowo
      • Jeziorko
      • Sławiec
    • Wspomnienia
      • Ludzie
      • Jan Paweł II
    • Wojsko
    • Okruchy Historii
      • Wspólna Praca
      • II wojna światowa
      • Rekonstrukcje
      • Powstanie styczniowe
      • ŁTW
    • Kultura Ludowa
      • Gmina Jedwabne
      • Gmina Miastkowo
      • Gmina Nowogród
      • Gmina Piątnica
      • Gmina Przytuły
      • Gmina Śniadowo
      • Gmina Wizna
      • Gmina Zbójna
      • Gmina Łomża
    • Zabytki
      • Kościoły
      • Pomniki
      • Ulice
      • Budowle
    • Poezja
    • Redakcyjne
  • Książki
    • Kronika Panien Benedyktynek
    • Stefan Wyszyński Prymas Polski
    • Chrystus Wczoraj, Dziś, Zawsze
    • Czarne Lata
    • Historia leśnej polany
    • Filip Sulimierski – słownik
    • Harcerstwo
      • Harcerstwo Tom I
      • Harcerstwo Tom II
  • Redakcja
    • Redaktorzy
    • Regulamin
    • Media o nas
    • Wolontariusze
    • Zaloguj
  • Polecane
    • Nazwiska łomżyńskie
    • Łomża mojego dzieciństwa
    • Ziemia Łomżyńska i jej mieszkańcy w latach 1944-1956
    • Jeziorko – Historia leśnej polany
    • Miejsce Pamięci Narodowej w Jeziorku
    • Dzieje Łomży. Tysiącletnie.
    • Historia kołem się toczy
    • Wspomnienia łomżyniaka
    • Harcerstwo Łomżyńskie Wczoraj i Dziś
    • Czas przeszły. Wspomnienia
    • Łomżyńskie Towarzystwo Wioślarskie
    • Lokacja Łomży
    • Czarne Lata na Łomżyńskiej Ziemi
    • Moja Łomża
    • Miejsce Pamięci Narodowej w Jeziorku
Wyróżnienia Serwisu:
Doroczna Nagroda FRDL 2012 pod patronatem Narodowego Centrum Kultury i Polskiego Komitetu ds. UNESCO
Nagroda Prezydenta Łomży w Dziedzinie Kultury 2015
Honorowa Odznaka za zasługi Łomżyńskiego Towarzystwa Naukowego im. Wagów
Grupa do rozmów na FB
Grupa HistoriaLomzy na FB
OBSERWUJ NAS
0
0
Kontakt
Serwis Historyczny Ziemi Łomżyńskiej Serwis Historyczny Ziemi Łomżyńskiej
0
0
historialomzy.pl
  • Home
  • Kategorie
    • Zagadki
    • Miasta
      • Łomża
      • Drozdowo
      • Nowogród
      • Śniadowo
      • Jeziorko
      • Sławiec
    • Wspomnienia
      • Ludzie
      • Jan Paweł II
    • Wojsko
    • Okruchy Historii
      • Wspólna Praca
      • II wojna światowa
      • Rekonstrukcje
      • Powstanie styczniowe
      • ŁTW
    • Kultura Ludowa
      • Gmina Jedwabne
      • Gmina Miastkowo
      • Gmina Nowogród
      • Gmina Piątnica
      • Gmina Przytuły
      • Gmina Śniadowo
      • Gmina Wizna
      • Gmina Zbójna
      • Gmina Łomża
    • Zabytki
      • Kościoły
      • Pomniki
      • Ulice
      • Budowle
    • Poezja
    • Redakcyjne
  • Książki
    • Kronika Panien Benedyktynek
    • Stefan Wyszyński Prymas Polski
    • Chrystus Wczoraj, Dziś, Zawsze
    • Czarne Lata
    • Historia leśnej polany
    • Filip Sulimierski – słownik
    • Harcerstwo
      • Harcerstwo Tom I
      • Harcerstwo Tom II
  • Redakcja
    • Redaktorzy
    • Regulamin
    • Media o nas
    • Wolontariusze
    • Zaloguj
  • Polecane
    • Nazwiska łomżyńskie
    • Łomża mojego dzieciństwa
    • Ziemia Łomżyńska i jej mieszkańcy w latach 1944-1956
    • Jeziorko – Historia leśnej polany
    • Miejsce Pamięci Narodowej w Jeziorku
    • Dzieje Łomży. Tysiącletnie.
    • Historia kołem się toczy
    • Wspomnienia łomżyniaka
    • Harcerstwo Łomżyńskie Wczoraj i Dziś
    • Czas przeszły. Wspomnienia
    • Łomżyńskie Towarzystwo Wioślarskie
    • Lokacja Łomży
    • Czarne Lata na Łomżyńskiej Ziemi
    • Moja Łomża
    • Miejsce Pamięci Narodowej w Jeziorku
Ulice Łomży
  • Widok na ul 1
    Ulica Kardynała Stefana Wyszyńskiego
    • 07.08.12
  • 2
    Łomża. Ul. Spokojna
    • 28.12.12
  • Polowa 3
    Łomża. Ulica Polowa
    • 03.07.09
  • Os 4
    Łomża. Ul. Bronisława Wesołowskiego
    • 01.07.16

Szukamy osób do prowadzenia i rozwijania serwisu. Jeżeli masz chęci oraz czas pomóc zapraszamy do kontaktu z redakcją.

Wyróżnienia Serwisu:
Doroczna Nagroda FRDL 2012 pod patronatem Narodowego Centrum Kultury i Polskiego Komitetu ds. UNESCO
Nagroda Prezydenta Łomży w Dziedzinie Kultury 2015
Honorowa Odznaka za zasługi Łomżyńskiego Towarzystwa Naukowego im. Wagów
  • Śniadowo

Stacja Śniadowo

  • śp. Henryk Sierzputowski
  • 31 lipca 2012
  • 4 komentarze
Total
0
Shares
0
0
0
0
0
0
0
0
0

Stacja Śniadowo


Dzisiaj straszy zabitymi deskami oknami, zardzewiałymi torami i zarośniętymi torowiskami. Kiedyś wyglądało to zupełnie inaczej. Zresztą i stacja, która powstała w roku 1893 na nowo otwartej linii Łapy – Ostrołęka była w zupełnie innym miejscu niż ta obecna martwa. Tak zwana „Stara Stacja” istnieje już tylko we wspomnieniach jedynie starszych ludzi. Młodzież nie wie o niej w zasadzie nic.

Moja rodzina jest z nią jednak bardzo związana. To właśnie tam przyszła na świat w marcu 1936 roku moja mama Maria. Tam jako kolejarz pracował mój dziadek Stanisław Sabak, a babcia Janina prowadziła bufet i kasę biletową.

Była to stacja dość ruchliwa o sporym natężeniu ruchu pociągów tak osobowych jak i towarowych. Posiadała także specyficzny układ torowiska zmuszający pociągi w kolejarskim żargonie do tzw. „wekslowania”. Na czym to polegało? Otóż pociąg jadący z Ostrołęki do Łomży w Śniadowie wjeżdżał na tor w kierunku Białegostoku i zatrzymywał się przy peronie. Parowóz musiał być odczepiony, objeżdżał skład wagonów i przyczepiany był z drugiej strony pociągu zmieniając jego czoło i „jadąc do tyłu” wjeżdżał no tor prowadzący do Łomży. Podobnie postępowano jeśli pociąg z Łomży jechał w kierunku Ostrołęki. Tu znowu trzeba było przestawiać parowóz na drugi koniec składu. Było to dość ciekawe i śmieszne zjawisko zatrzymujące jednak każdy skład na kilkanaście minut przy peronie. Tylko pociągi na trasie Łomża – Białystok nie wymagały takich manipulacji. Nie wymagały ich oczywiście również pociągi kursujące na trasie Ostrołęka-Białystok. A było ich, tylko osobowych, kilka na dobę. Było też sporo składów towarowych. Zatem stacja Śniadowo, przed wojną, tętniła życiem.

We wrześniu 1939 roku kolejarze ze Śniadowa zostali ewakuowani na wschód gdzie mieli uczestniczyć w formowaniu pociągów z rezerwami Wojska Polskiego kierowanymi na front. Gdy 17 września 1939 roku na Polskę uderzyli sowieci „śniadowiacy” znajdowali się w Słonimiu, a między innymi także dziadek Stanisław. Dla tych, których miejsce pracy znalazło się na terenach okupowanych przez sowietów oznaczało to powrót do domu i pracy, dla tych z za Narwi niejednokrotnie zakończyło się to tragicznie. W okresie między wrześniem 1939, a czerwcem 1941 roku w okolicy Śniadowa stacjonowało sporo wojsk sowieckich budujących między innymi fortyfikacje tzw. „Linii Mołotowa” istniejące do dzisiaj ot choćby w okolicy Jakaci.

Jednak zmierzam do zupełnie czegoś innego. Otóż, w czasie okupacji sowieckiej, przez Śniadowo przejeżdżały pociągi wywożące obywateli II Rzeczypospolitej na zsyłkę na wschód. Kolejarze wiedzieli kiedy taki transport będzie jechał i wiadome było, że w Śniadowie zatrzyma się na dłużej z racji „wekslowania” parowozu i uzupełniania przez niego wody. Wiedząc o transporcie uruchamiało sie „kolejarskie pospolite ruszenie”. Żony kolejarzy z zebranej mąki piekły chleb, dzielony następnie na ćwiartki, Przygotowywano także bańki z wodą. Gdy skład wtaczał się na peron i zatrzymywał się, do akcji wkraczały dzieci. Moja mama wspomina, że były to takie towarowe wagony z zadrutowanymi kolczastym drutem oknami. Wewnątrz słychać było krzyki i płacz ludzi, a przez okna i drut wysuwali ręce. Właśnie im dzieci podawały błyskawicznie chleb i wodę, a następnie uciekały przed wartownikami między wagony. Dlaczego dzieci? No cóż Rosjanie do dorosłych potrafili strzelać, dzieciom w przypadku wpadki odbierali chleb, wylewali wodę i kończyło się na tęgim kopniaku. Jednak czasami bywały jakieś inne wagony gdzie dzieci nie sięgały z chlebem i wodą i wtedy do działania wkraczali już sami kolejarze wiele ryzykując. Mama wspomina, że z tego co pamięta to takich transportów przez Śniadowo przejeżdżało kilkanaście. Wspomnienie tych wystawionych rąk i krzyków zamkniętych w wagonach ludzi dręczy ją do dzisiaj.

Ze stacją w Śniadowie związana jest także jeszcze jedna wojenna ciekawostka. W latach okupacji niemieckiej rola stacji, w związku z uruchomieniem połączenia kolejowego Białegostoku poprzez Łapy i Ostrołękę z Prusami Wschodnimi znacznie wzrosła. Zachował się nawet niemiecki rozkład podający połączenia Ostrołęki (Scharfenwiese) z Łomżą.

W latach 1941-1944 zawiadowcą stacji był Niemiec, niejaki Loges. Przybył on do Śniadowa razem z żoną i córką będącą mniej więcej rówieśniczką mojej mamy. Okazało się to wybawieniem dla mieszkających tam i pracujących Polaków, ponieważ ów Loges był człowiekiem niezwykle kulturalnym, bardzo życzliwym dla Polaków i wręcz nieszczęśliwym z powodu niemieckiej okupacji. Także jego żona zachowywała się w identyczny sposób. Ich córka bawiła się z polskimi dziećmi, a oni oboje dawali do zrozumienia, że jest im niesamowicie przykro z powodu tego co się dzieje i aby ich z tym nie utożsamiano. Mało tego. Gestapo często informowało go o jakichś kontrolach i nalotach na stację. Wiedząc o tym wcześniej zawsze informował polskich kolejarzy o tego typu „nalotach” każąc ukryć im wszystko co mogło by wydać się podejrzane lub komuś zaszkodzić. Większość kolejarzy działała w konspiracyjnym podziemiu i zapewne jego postawie zawdzięczali życie. W 1944 roku wraz z nadejściem frontu ewakuowali się oni na zachód i ślad po nich zaginął. Swoją drogą ciekawe czy zdołali przeżyć wojnę?

Po wojnie, w związku z zachowaniem połączeń między Białymstokiem a Szczytnem dawnym szlakiem poprzez Łapy i Ostrołękę, a także połączeniem kolejowym Łomży z tymi obydwoma miastami, jak też poprzez Ostrołękę i Małkinię czy Wyszków z Warszawą, rola stacji w Śniadowie znacznie wzrosła. Śniadowo stało się nawet ważniejszą stacją węzłową niż było przed wojną.

Niestety, na przełomie lat 60-tych i 70-tych ubiegłego wieku, zgodnie z tendencją ogólnokrajową, sieć kolejowa ulegała stopniowej likwidacji. Co raz częściej połączenia kolejowe zastępowały połączenia autobusowe, a PKS wypierał na mało uczęszczanych szlakach PKP. Nawet kolejowy transport towarów po woli ustępował TIR-om…

W marcu 1993 roku, zakończyły kursowanie pociągi osobowe do Łomży. Ale linia Śniadowo – Łomża nie była jedyną w tym regionie. Jej losy podzieliła także później linia z Ostrołęki do Łap, a tym samym zakończyła swój aktywny, kolejowy żywot stacja w Śniadowie.

Pozostały nieczynne słupy oświetleniowe peronów, unieruchomione semafory i zarośnięte trawą, niepotrzebne już, tory

Opracował:   Tomasz Piaścik

śp. Henryk Sierzputowski

Pierwszy Redaktor Naczelny historialomzy.pl Pomysłodawca i twórca serwisu. Członek Łomżyńskiego Towarzystwa Naukowego im. Wagów, Łomżyńskiego Bractwa Historycznego, Lokalnej Organizacji Turystycznej Ziemia Łomżyńska oraz łomżyńskiego oddziału Polskiego Towarzystwa Historycznego.

Powiązane tagi
  • Białystok
  • Loges
  • Łapy
  • Łomża
  • Ostrołeka
  • Stacja Śniadowo
  • Stara Stacja
  • Tomasz Piaścik
Poprzedni post
  • Łomża
  • Zagadki

Zagadka 100

  • Wojciech Piętka
  • 31 lipca 2012
Czytaj artykuł
Następny post
  • Zagadki

Zagadka 101

  • Wojciech Piętka
  • 1 sierpnia 2012
Czytaj artykuł
Może Ci się spodobać
Czytaj artykuł
  • Śniadowo

Makieta Stacji Śniadowo.

  • śp. Henryk Sierzputowski
  • 3 czerwca 2018
Budynek-dworca-PKP-Śniadowo-od-torów
Czytaj artykuł
  • Śniadowo

Nowa kolej Śniadowo – Łomża.

  • śp. Henryk Sierzputowski
  • 19 lutego 2014
4 comments
  1. Tomasz pisze:
    28 czerwca 2014 o 8:09

    Bardzo ciekawy artykuł. Gratuluję.

    Odpowiedz
  2. Tomasz pisze:
    28 października 2014 o 16:20

    Na stacji Śniadowo odbywa się ruch towarowy, więć stacja jeszcze funkcjonuje.

    Odpowiedz
  3. Jarek pisze:
    30 maja 2018 o 12:01

    Bardzo Ładnie napisane. Jestem modelarzem kolejowym i zbudowałem stację Śniadowo w skali 1/87. Chętnie bym pokazał parę fotek ale nie mogę dodać załącznika. Pozdrawiam Jarek Ruszkowski

    Odpowiedz
  4. Darek pisze:
    26 maja 2021 o 17:06

    Świetne. Naprawdę super lektura.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Golden Pixel | historialomzy.pl | copyright © 2023

Wprowadź słowa kluczowe wyszukiwania i naciśnij Enter.

Strona korzysta z ciasteczek. Zapoznaj się z Polityką prywatności.ZgodaPolityka prywatności