historialomzy.pl
  • Kontakt Messenger
  • Kategorie
    • Zagadki
    • Miasta
      • Łomża
      • Drozdowo
      • Nowogród
      • Śniadowo
      • Jeziorko
      • Sławiec
    • Wspomnienia
      • Ludzie
      • Jan Paweł II
    • Wojsko
    • Okruchy Historii
      • Wspólna Praca
      • II wojna światowa
      • Rekonstrukcje
      • Powstanie styczniowe
      • ŁTW
    • Kultura Ludowa
      • Gmina Jedwabne
      • Gmina Miastkowo
      • Gmina Nowogród
      • Gmina Piątnica
      • Gmina Przytuły
      • Gmina Śniadowo
      • Gmina Wizna
      • Gmina Zbójna
      • Gmina Łomża
    • Zabytki
      • Kościoły
      • Pomniki
      • Ulice
      • Budowle
    • Poezja
    • Redakcyjne
  • Książki
    • Kronika Panien Benedyktynek
    • Stefan Wyszyński Prymas Polski
    • Chrystus Wczoraj, Dziś, Zawsze
    • Czarne Lata
    • Historia leśnej polany
    • Filip Sulimierski – słownik
    • Harcerstwo
      • Harcerstwo Tom I
      • Harcerstwo Tom II
  • Redakcja
    • Redaktorzy
    • Regulamin
    • Media o nas
    • Wolontariusze
    • Zaloguj
  • Polecane
    • Nazwiska łomżyńskie
    • Łomża mojego dzieciństwa
    • Ziemia Łomżyńska i jej mieszkańcy w latach 1944-1956
    • Jeziorko – Historia leśnej polany
    • Miejsce Pamięci Narodowej w Jeziorku
    • Dzieje Łomży. Tysiącletnie.
    • Historia kołem się toczy
    • Wspomnienia łomżyniaka
    • Harcerstwo Łomżyńskie Wczoraj i Dziś
    • Czas przeszły. Wspomnienia
    • Łomżyńskie Towarzystwo Wioślarskie
    • Lokacja Łomży
    • Czarne Lata na Łomżyńskiej Ziemi
    • Moja Łomża
    • Miejsce Pamięci Narodowej w Jeziorku
Wyróżnienia Serwisu:
Doroczna Nagroda FRDL 2012 pod patronatem Narodowego Centrum Kultury i Polskiego Komitetu ds. UNESCO
Nagroda Prezydenta Łomży w Dziedzinie Kultury 2015
Honorowa Odznaka za zasługi Łomżyńskiego Towarzystwa Naukowego im. Wagów
Grupa do rozmów na FB
Grupa HistoriaLomzy na FB
OBSERWUJ NAS
0
0
Kontakt
Serwis Historyczny Ziemi Łomżyńskiej Serwis Historyczny Ziemi Łomżyńskiej
0
0
historialomzy.pl
  • Home
  • Kategorie
    • Zagadki
    • Miasta
      • Łomża
      • Drozdowo
      • Nowogród
      • Śniadowo
      • Jeziorko
      • Sławiec
    • Wspomnienia
      • Ludzie
      • Jan Paweł II
    • Wojsko
    • Okruchy Historii
      • Wspólna Praca
      • II wojna światowa
      • Rekonstrukcje
      • Powstanie styczniowe
      • ŁTW
    • Kultura Ludowa
      • Gmina Jedwabne
      • Gmina Miastkowo
      • Gmina Nowogród
      • Gmina Piątnica
      • Gmina Przytuły
      • Gmina Śniadowo
      • Gmina Wizna
      • Gmina Zbójna
      • Gmina Łomża
    • Zabytki
      • Kościoły
      • Pomniki
      • Ulice
      • Budowle
    • Poezja
    • Redakcyjne
  • Książki
    • Kronika Panien Benedyktynek
    • Stefan Wyszyński Prymas Polski
    • Chrystus Wczoraj, Dziś, Zawsze
    • Czarne Lata
    • Historia leśnej polany
    • Filip Sulimierski – słownik
    • Harcerstwo
      • Harcerstwo Tom I
      • Harcerstwo Tom II
  • Redakcja
    • Redaktorzy
    • Regulamin
    • Media o nas
    • Wolontariusze
    • Zaloguj
  • Polecane
    • Nazwiska łomżyńskie
    • Łomża mojego dzieciństwa
    • Ziemia Łomżyńska i jej mieszkańcy w latach 1944-1956
    • Jeziorko – Historia leśnej polany
    • Miejsce Pamięci Narodowej w Jeziorku
    • Dzieje Łomży. Tysiącletnie.
    • Historia kołem się toczy
    • Wspomnienia łomżyniaka
    • Harcerstwo Łomżyńskie Wczoraj i Dziś
    • Czas przeszły. Wspomnienia
    • Łomżyńskie Towarzystwo Wioślarskie
    • Lokacja Łomży
    • Czarne Lata na Łomżyńskiej Ziemi
    • Moja Łomża
    • Miejsce Pamięci Narodowej w Jeziorku
Ulice Łomży
  • Dawna Zamiejska 1
    Łomża. Ulica Zamiejska
    • 26.01.09
  • Widok na ul 2
    Ulica Kardynała Stefana Wyszyńskiego
    • 07.08.12
  • stacha konwy 3
    Łomża. Ulica Stacha Konwy (Wasilewska)
    • 08.02.09
  • Zatylna od Woziwodzkiej 4
    Łomża. Ulica Zatylna
    • 10.04.11

Szukamy osób do prowadzenia i rozwijania serwisu. Jeżeli masz chęci oraz czas pomóc zapraszamy do kontaktu z redakcją.

Wyróżnienia Serwisu:
Doroczna Nagroda FRDL 2012 pod patronatem Narodowego Centrum Kultury i Polskiego Komitetu ds. UNESCO
Nagroda Prezydenta Łomży w Dziedzinie Kultury 2015
Honorowa Odznaka za zasługi Łomżyńskiego Towarzystwa Naukowego im. Wagów
  • Zagadki

Zagadka 134

  • śp. Henryk Sierzputowski
  • 1 marca 2015
  • 33 komentarze
Total
0
Shares
0
0
0
0
0
0
0
0
0

Zagadka 134

Tematem zagadki jest kolej wąskotorowa w Łomży. Zdjęcia do zagadki nadesłał Pan Andrzej Tajchert  sympatyk kolejki wąskotorowej.

Pytanie do zagadki też zadał Pan Andrzej Tajchert.  Pytanie pod zdjęciami

Łomża X
Łomża X
Łomża XY
Łomża XY
Łomża XYZ
Łomża XYZ

Kiedyś na ebay’u były takie zdjęcia. Czy Państwo są w stanie zidentyfikować miejsce ich wykonania (chodzi mi o to w przekopie – płot z cegieł po prawej i domy w oddali).

śp. Henryk Sierzputowski

Pierwszy Redaktor Naczelny historialomzy.pl Pomysłodawca i twórca serwisu. Członek Łomżyńskiego Towarzystwa Naukowego im. Wagów, Łomżyńskiego Bractwa Historycznego, Lokalnej Organizacji Turystycznej Ziemia Łomżyńska oraz łomżyńskiego oddziału Polskiego Towarzystwa Historycznego.

Powiązane tagi
  • Andrzej Tajchert
  • Kolej wąskotorowa
  • Łomża
  • Zagadka 134
Poprzedni post
Powstanie szkoły
  • Wspomnienia

Prywatne Ośmioklasowe Gimnazjum w Łomży im. Tadeusza Kościuszki w Łomży

  • Adam Sobolewski
  • 27 lutego 2015
Czytaj artykuł
Następny post
Grób powstańców styczniowych cmentarz w Szczuczynie
  • Powstanie styczniowe

Potyczka w folwarku Białaszewo

  • śp. Jaroslaw Marczak
  • 3 marca 2015
Czytaj artykuł
Może Ci się spodobać
Czytaj artykuł
  • Wspomnienia
  • Zagadki

Rozwiązanie zagadki historycznej nr 163 – Kto uratował tablicę poświęconą pamięci Leona Kaliwody ?

  • Wojciech Winko
  • 3 kwietnia 2021
Czytaj artykuł
  • Ludzie
  • Zagadki

Zagadka historyczna nr 163

  • Adam Sobolewski
  • 25 marca 2021
Czytaj artykuł
  • Łomża
  • Zagadki

Rozwiązanie do Zagadki historycznej nr. 162

  • marco_polo
  • 7 marca 2021
Zagadka 162
Czytaj artykuł
  • Zagadki

Zagadka historyczna nr. 162

  • marco_polo
  • 5 marca 2021
Czytaj artykuł
  • Łomża
  • Redakcyjne
  • Zagadki

Rozwiązanie zagadki historycznej nr 161 – Dom Ludowy w Łomży – jego historia i przemiany którym podlegał na przestrzeni dziejów

  • Wojciech Winko
  • 2 marca 2021
Czytaj artykuł
  • Zagadki

Zagadka historyczna nr 161

  • Wojciech Winko
  • 28 lutego 2021
33 comments
  1. Sławomir Sulkowski pisze:
    2 marca 2015 o 17:05

    Ceglany mur więzienia ?

    Odpowiedz
  2. Krzysztof pisze:
    2 marca 2015 o 21:37

    1. To wcale nie musi być Łomża. Lokomotywa z napisem „Lomza” mogła zajechać gdziekolwiek.

    Jeżeli jest to Łomża to proponuję:
    2. Z opowiadań swojego Dziadka wiem, że podczas okupacji niemieckiej nasyp kolejowy (tory?) były wybudowane od stacji do Narwi. Może w/w zdjęcie jest zrobione gdzieś w okolicy ul. Nadnarwiańskiej a ceglany mur to ogrodzenie „waciarni”?? Może widoczne w tle budynki to Stacha Konwy?? Widoczne na zdjęciu dwie nitki torów, wagoniki z ziemią oraz ewidentnie świeżo rozkopaną ziemię można przyjąć, że jest to fragment jakiejś budowy. Może właśnie budowy linii kolejowej w stronę rzeki??

    Odpowiedz
  3. Henryk Sierzputowski pisze:
    3 marca 2015 o 23:09

    Budowa linii kolejowej w stronę rzeki to tylko nasyp kolejowy który został wykorzystany w latach trzydziestych na na nasyp stadionu od strony Narwi.
    Tory kolejowe które widzimy na zdjęciu to tory wąskotorówki, te które miały być kładzione w stronę Narwi miały być szerokotorowe.
    Budynki które widzimy u góry zdjęcia to mogą być zabudowania przy Nowym Rynku, a budynek z ciemną kalenicą to może być kościół ewangelicki. Po prawej stronie ludzi pracujących może być mur Państwowych Zakładów Spirytusowych, ewentualnie Jednostki Wojskowej.Od słupa w lewo u góry mogą być zabudowania Łomży na wzgórzu.
    Cała budowa to budowa bocznicy kolejowej wąskotorówki.
    To tylko moja sugestia.

    Odpowiedz
  4. Mazowiecki pisze:
    4 marca 2015 o 11:40

    „Łomżyńska kolej i kolejka” – fragment tekstu z artykułu znajdującego się w Waszym serwisie
    „…Dopiero w 1914 roku, ze względów strategicznych, Rosjanie zbudowali odcinek ze Śniadowa do Łomży, przygotowując jednocześnie teren pod tor kolejowy z Łomży do Dłutowa, czyli w kierunku Kolna. Prace te nie doczekały się zakończenia – zostały przerwane w lecie roku 1915 po opuszczenia Łomży przez Rosjan…”
    „…Powrócił również plan połączenia linii kolejowej w Łomży z Kolnem, do którego Niemcy doprowadzili linię z Prus Wschodnich. W związku z tym przeprowadzono niezależną od poczty linię telegraficzną na wyłączne usługi projektowanej kolei Kolno – Łomża, wycięto las na wymaganą szerokość, zaczęto roboty ziemne w pobliżu Kolna i Łomży. Niestety, inwestycja ta nie doczekała się realizacji. Zaawansowane już prace przerwało zakończenie wojny i ustanowienie granicy państwowej między Polską a Prusami Wschodnimi…”
    Wydaje się że zdjęcia pochodzą z okresu I wojny światowej i mogą dotoczyć budowy linii kolejowej z Łomży do Kolna. Kolejka wąskotorowa widoczna na zdjęciu mogła być wykorzystywana przy budowie nasypów i innych prac. Trudno jednak stwierdzić czy na zdjęciu są to zabudowania Łomży i w którym miejscu. Nie jest to budowa jak sugeruje autor powyżej, bocznicy kolejki wąskotorowej gdyż ta była budowana na początku lat 20 – linia Nowogród – Łomża oddana do użytku w październiku 1921r.

    Odpowiedz
  5. Henryk Sierzputowski pisze:
    4 marca 2015 o 21:32

    Nie znam się na technice budowy nasypu ani torowiska, ale czy do budowy nasypu pod kolej szerokotorową potrzebne są dwa tory wąskotorowe. Jeżeli to nie zabudowania Łomży, to jakiej miejscowości? Skąd w tym miejscu tak wysoki mur?

    Odpowiedz
  6. Maciej pisze:
    6 marca 2015 o 20:22

    Na zdjęciach z cała pewnością są żołnierze niemieccy z okresu I Wojny Światowej w białych drelichowych mundurach roboczych. A teraz kilka uwag co do drugiej fotografii. Na lokomotywce parowej znajduje się napis Kommando das Bahnbauen Lomza czyli Oddział (lub Dowództwo) Budowy Kolei Łomża, skrót poniżej EBK 34 to najprawdopodobniej a nawet w 100 % Eisenbahn-Bau-Kompanie 34 czyli dosłownie 34 Kompania Budowlana Kolei Żelaznych lub bardziej poprawnie (zgodnie z niemieckim nazewnictwem) Kolejowa Kompania Budowlana Nr 34. A więc to wcale nie musi być typowa kolej wąskotorowa która jak powszechnie wiadomo doprowadzona została do Łomży w 1921 r. a kolejka budowlana (na co wskazują prowizoryczne drewniane podkłady pod torami) oraz wagoniki z piachem ciągnięte lub raczej pchane przez lokomotywę. A więc reasumując według mojej skromnej analizy z duża dozą prawdopodobieństwa można przyjąć iż zdjęcie wykonano jednak w Łomży pomiędzy 1915-1918 r. (czy też w samym 1915 r.) czyli w okresie planowanej budowy normalnotorowej linii kolejowej (de facto jedynie nasypu kolejowego w kierunki Narwi) które to prace wykonywali żołnierze wojsk kolejowych na stanie których znajdował się tabor kolejowy. Po prawej stronie to może być mur łomżyńskiego więzienia, domy w oddali po lewej stronie to zabudowania Szosy Ostrołęckiej czyli obecnej ulicy Wojska Polskiego, budynek w centrum fotografii za „murem więziennym” to jeden z ówczesnych budynków wojskowych (sztabowych) przy ulicy Polowej a może gmach poczty przy Placu Pocztowym.

    Odpowiedz
  7. Michał Długozima pisze:
    6 marca 2015 o 19:27

    Witam. Interesująca zagadka.

    Zakładając, że zdjęcie przedstawia Łomżę i posiłkując się mapką z 1942: https://historialomzy.pl/wp-content/uploads/2012/01/Plan-miasta-Lomza-1942-1.jpg widzę tylko jedną możliwość: autor zdjęcia stał u wylotu Łomży w stronę Kupisk. Ale: zastanawia mnie ten ciąg drzew po prawej stronie zdjęcia. Nie pasuje to chyba do ówczesnego i obecnego ukształtowania terenu w tamtym miejscu.

    Odpowiedz
  8. Michał Długozima pisze:
    6 marca 2015 o 20:45

    Mur więzienia wygląda niby podobnie… Ale z map wynika, że tor wąskotorówki zaczynał się nieco dalej niż zachodnia strona więziennego muru.

    Odpowiedz
  9. Maciej pisze:
    7 marca 2015 o 6:07

    Zgadzam się z tym że z map wynika iż tor linii wąskotorowej zaczynał się nieco dalej niż zachodnia strona więziennego muru. Ale jeszcze raz podkreślam że kolejka z powyższych zdjęć nie ma nic wspólnego z późniejszą linią wąskotorową z Nowogrodu do Łomży a jest jedynie krótkim odcinkiem wąskotorowej wojskowej „kolejki budowlanej” której zadaniem było najprawdopodobniej zwożenie piachu pod budowany nasyp kolejowy. Czy jej początek był na „normalnotorowej” stacji kolejowej czy też w miejscu z którego wydobywano piach tego się chyba z powyższych fotografii nie dowiemy.

    Odpowiedz
  10. Michał Długozima pisze:
    7 marca 2015 o 6:56

    Może uzyskamy od autora zagadki jakąś podpowiedź ?

    Odpowiedz
  11. Maciej pisze:
    7 marca 2015 o 8:45

    Po przeczytaniu wszystkich komentarzy jestem przekonany iż zdjęcie nr 2 wykonane zostało mniej więcej w miejscu obecnego bloku przy ulicy Romana Dmowskiego 2 czyli tego przy byłej kotłowni MPC-u.

    Odpowiedz
  12. Mazowiecki pisze:
    7 marca 2015 o 15:25

    Wydaje się że jeżeli mur z prawej strony to ogrodzenie więzienia w oddali widoczne były by zabudowania przy ul. Polowej. Widoczny obok ogrodzenie budynek to może być istniejący do tej pory budynek byłego szpitala wojskowego, dalej zabudowania Polowej i obecnie Wojska Polskiego. Jeżeli było by to miejsce to jest to budowa kolei szerokotorowej w kierunku Kolna. Zagadka ta ma powiązna ze fotografiami z zagadki nr 123 która pokazuje dalszy ciąg budowy tej trasy przy dojści do ul. Nowowgrodzkiej

    Odpowiedz
  13. Mazowiecki pisze:
    7 marca 2015 o 15:29

    Oczywiście chodzi o zagadkę 133

    Odpowiedz
  14. Michał Długozima pisze:
    12 marca 2015 o 18:46

    Ciekawe teoria Mazowiecki, przejdę się i przemyślę to co napisałeś. Mieszkam niedaleko.

    Odpowiedz
  15. Andrzej T. pisze:
    14 marca 2015 o 19:26

    Witam,
    z mojej strony to było pytanie, na które sam nie znam odpowiedzi – prawidłowe są niewątpliwie uwagi, że to I wojna i budowa linii normalnotorowej Łomża – Kolno zapewne. Oczywiście ta sama kompania mogła budować też jakąś inną linię. Parowozu pewnie tak od razu nie przemalowali :)
    Dwa tory wąskie obok siebie są logiczne jeśli weźmiemy pod uwagę że tor ten miał 60 cm a normalny 1,435 m, oraz że to jest wykop na lekkim łuku, czyli trzeba wybierać ziemię dość szeroko (obok toru musi być jeszcze jego odwodnienie).
    pozdrawiam
    Andrzej

    Odpowiedz
  16. Henryk Sierzputowski pisze:
    15 marca 2015 o 0:49

    Panie Andrzeju, co Pan sądzi o budynkach widocznych w oddali po lewej stronie, które rozpoznał Pan Maciej? Co do muru po prawej stronie to myślę, że to jest jednak mur więzienia, co widać po konstrukcji na zdjęciu w zagadce i muru na zdjęciu samego więzienia, zdjęcie poniżej.

    Odpowiedz
  17. Maciej pisze:
    16 marca 2015 o 7:17

    Panowie nadal skłaniam się ku temu iż zdjęcie wykonano w Łomży a budynki w oddali z lewej strony fotografii to istniejące do chwili obecnej kamienice przy wlocie ulicy Polowej do ulicy Wojska Polskiego. Pan Andrzej napisał iż ta sama kompania mogła budować też jaką inną linię co oczywiście jest bezsprzecznym faktem jednakże to nie nazwa i numer kompanii znajdujący się na lokomotywie jest najważniejszy a będący powyżej świadczący o czasowym podporządkowaniu tejże kompanii czyli w tłumaczeniu Oddział (lub Dowództwo) Budowy Kolei Łomża. Znając troszkę niemiecką skrupulatność to zapewne parowóz zdążyli by przemalować podczas przebazowania w inne miejsce (to tak trochę żartem).
    Ponadto czy Panowie kojarzą jakąkolwiek miejscowość na trasie budowy tejże linii kolejowej z Łomży do Kolna (włącznie z Kolnem) którym w tamtych latach posiadała widoczną na fotografii zabudowę. A jeszcze ze swojej strony mogę dodać iż prace budowlane przy linii wąskotorowej z Dłutowa (Dlottowen) do Kolna wykonywała 11 Forteczna Kompania Budowy Kolei (Festungs Eisenbahn Bau Kompanie 11) a przy odcinku z Myszyńca do Ostrołęki i Kolna 14 Rezerwowa Kompania Budowy Kolei (Reserve Eisenbahn Bau Kompanie 14).
    Pozdrawiam
    Maciej

    Odpowiedz
  18. Henryk Sierzputowski pisze:
    16 marca 2015 o 20:30

    Panie Macieju, przekonał mnie Pan co do słuszności swoich dowodów i uważam, że są to budynki Polowa, Wojska Polskiego w/g nazw dzisiejszych. Chociaż chodziło mnie po głowie, że to może być ulica 3 Maja. Jednak budynki z Polowej przecież są bliżej przebicia nasypu przez Wojska Polskiego.
    Pozdrawiam

    Odpowiedz
  19. Michał Długozima pisze:
    16 marca 2015 o 22:37

    Panowie zerknijcie proszę na moją szybką analizę zdjęcia.

    Zdjęcie poniżej:

    Odpowiedz
  20. Michał Długozima pisze:
    16 marca 2015 o 22:44

    Legenda jaką proponuję:

    1) Lewa niebieska strzałka: kościół ewangelicki
    2) Prawa niebieska strzałka: wieża Domu Ludowego (wrzuciłem fragment dla porównania)

    Do tych budowli nie mam raczej wątpliwości.

    Pierwsza czerwona strzałka z lewej: Katedra (prawdopodobnie)
    Druga lub trzecia strzałka z lewej: Cerkiew przy obecnej ul. Sienkiewicza (prawdopodobnie).

    Moim zdaniem fotograf stał mniej więcej w miejscu dużego zakrętu na ul. Dmowskiego (niedaleko przy Alex-ie).

    Co wy na taką teorię ?

    Odpowiedz
  21. Maciej pisze:
    17 marca 2015 o 3:12

    Pan Michał napisał iż Jego zdaniem fotograf stał mniej więcej w miejscu dużego zakrętu na ul. Dmowskiego (niedaleko przy Alex-ie). Doszedłem do takich samych wniosków o czym pisałem w dniu 7 marca 2015 o godz. 8:45 cyt. „zdjęcie nr 2 wykonane zostało mniej więcej w miejscu obecnego bloku przy ulicy Romana Dmowskiego 2 czyli tego przy byłej kotłowni MPC-u.”
    Pozdrawiam.
    Maciej.

    Odpowiedz
  22. Mazowiecki pisze:
    17 marca 2015 o 11:35

    ) Prawa niebieska strzałka: wieża Domu Ludowego (wrzuciłem fragment dla porównania) — to nie jest budynek a korona drzewa, z tej perspektywy ten budynek jest niewidoczny jest dalej i bardziej w prawo obok parku,
    ) Lewa niebieska strzałka: kościół ewangelicki i dalej Pierwsza czerwona strzałka z lewej: Katedra (prawdopodobnie) Ponieważ strzałka czerwona jest zaznaczona po lewej stronie od niebieskiej strzałki to katedra musiałaby by stać w miejscu obecnego II LO, . Katedra jest po prawej stronie jaszcze dalej niż Dom Ludowy. Mur zasłania wszystko nie widać tu także cerkwi przy pl. Sienkiewicza. Z tej perspektywy widać tylko zabudowania ul. Polowej i róg z Wojska Polskiego.

    Odpowiedz
  23. Henryk Sierzputowski pisze:
    17 marca 2015 o 11:54

    Według Michała Katedra jest położona niżej niż Kościół ewangelicki ( Lewa niebieska strzałka: kościół ewangelicki, Pierwsza czerwona strzałka z lewej: Katedra) (prawdopodobnie)

    Odpowiedz
  24. Maciej pisze:
    17 marca 2015 o 13:26

    Panowie proponuję porównać interesującą nas fotografię z planem miasta na którym zaznaczone są wszystkie wymienione tu obiekty biorąc pod uwagę kąt budowanej linii kolejowej (a więc mniej więcej wzdłuż obecnej ulicy Dmowskiego) w stosunku do ulicy Wojska Polskiego. Ze swojej strony dodam iż tak jak napisał Pan Mazowiecki katedry na tej fotografii nie widać.

    Odpowiedz
  25. Michał Długozima pisze:
    17 marca 2015 o 19:30

    Panowie, przepraszam. Pisałem późno posta i pokiełbasiłem kolory.

    Poprawiona propozycja legendy z mojego zdjęcia:
    1) Lewa czerwona strzałka: kościół ewangelicki
    2) Prawa czerwona strzałka: wieża Domu Ludowego (wrzuciłem fragment dla porównania)
    3) Pierwsza niebieska strzałka z lewej: Katedra (prawdopodobnie)
    4) Druga (lub trzecia) niebieska strzałka z lewej: Cerkiew przy obecnej ul. Sienkiewicza (prawdopodobnie).

    Przepraszam jeszcze raz za niepotrzebny zamęt, na drugi raz będę starał się nie pisać postów przed północą. ;)
    Jako, że mieszkam na osiedlu byłych bloków wojskowych na Al. Legionów (koło słynnego „Trupka”) za punkt honoru postawiłem sobie rozwiązanie do końca zagadki pana Andrzeja. Wierzę, że wspólnymi siłami uda się nam podać przybliżoną lokalizację autora zdjęcia.

    Odpowiedz
  26. Andrzej T. pisze:
    22 marca 2015 o 16:35

    Witam ponownie,
    bardzo mnie cieszy dociekliwość w kwestii tego zdjęcia. Próbowałem patrzeć w gugle maps ale tam się tyle zmieniło że nic nie zobaczyłem :(
    Ta lokalizacja przy zakręcie Dmowskiego wydaje mi się prawdopodobna bo jak rozumiem więzienie było w Al. Legionów 36 czyli obok i po prawej.
    Zerknąłem na mapę WIG z 1928 r i widać tu planowaną linię normalnotorową do Kolna, oznaczoną na rancie mapy jako „w budowie”:

    Odpowiedz
  27. Michał Długozima pisze:
    21 kwietnia 2015 o 6:39

    Moja propozycja:

    Odpowiedz
  28. Michał Długozima pisze:
    21 kwietnia 2015 o 6:40

    Zdjęcie:

    Odpowiedz
  29. Wojciech pisze:
    21 kwietnia 2015 o 14:04

    A ja proponuję spojrzeć na mapę i szukać na trasie kolejki miejsca, w którym linia wygina się w taki łuk. np mapa z tematu o kolei w Łomży
    https://historialomzy.pl/wp-content/uploads/2012/01/Plan-miasta-Lomza-1942-1.jpg
    inna mapa z 1944
    http://www.amzpbig.com/maps/2898_Lomscha_1944_UPKrak.jpg

    Odpowiedz
  30. Andrzej T. pisze:
    6 maja 2015 o 20:51

    No ale tu nie chodzi o wąskotorówkę PKP Łomża – Nowogród, a to ją podlinkowane mapy pokazują.

    pozdr
    a

    Odpowiedz
  31. Michał Długozima pisze:
    9 maja 2015 o 12:32

    Puściłem wodze fantazji i….

    Legenda: kolor czerwony – planowane przedłużenie kolei normalnotorowej w stronę Kolna i Johannisburga (Pisz)
    kolor różowy – wiadukt kolejowy na ul. Szosowej (Wojska Polskiego) /nieukończony/

    Mapka jest oczywiście z lat 40-stych.

    Odpowiedz
  32. Andrzej T. pisze:
    10 maja 2015 o 13:47

    Ta mapa z lat 40. pokazuje jako jedyna mi znana bocznicę kolei wąskotorowej w Łomży – prawdopodobnie do cegielni.

    pozdr
    a

    Odpowiedz
  33. Maciej pisze:
    11 maja 2015 o 4:43

    Panie Michale jedno małe sprostowanie, od ulicy Nadnarwiańskiej linia mała biec mniej więcej prosto w kierunku Narwi.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Golden Pixel | historialomzy.pl | copyright © 2023

Wprowadź słowa kluczowe wyszukiwania i naciśnij Enter.

Strona korzysta z ciasteczek. Zapoznaj się z Polityką prywatności.ZgodaPolityka prywatności