od redakcji:
Prezentowana na portalu „Galeria jednej fotografii” jest miejscem, w którym czytelnicy portalu mogą ujrzeć na wybranej fotografii, związane z historią Ziemi Łomżyńskiej historyczne miejsce lub wydarzenie. W miarę dostępnej wiedzy zostanie również opublikowany jego historyczny kontekst, który będzie mógł być ewaluowany we współpracy z czytelnikami portalu.

Fotografia przedstawia zbudowaną w pierwszej dekadzie XX wieku (u schyłku historycznej guberni łomżyńskiej) stałą przeprawę mostową nad Narwią, opartą na drewnianej konstrukcji z kratownic i filarów, chronionych izbicami. Przeprawa mostowa zwana także po wojnie „Żelaznym mostem”1, opublikowana na załączonej fotografii jako Nowy Most, zbudowana została w ciągu ulicy Strategicznej (późniejszej ul. Obwodowej, a ostatnio ul. Sikorskiego). Pierwotnie most pełnił strategiczną rolę komunikując Łomżę poprzez groblę na wysokości Kalinowa, z trzema piątnickimi fortami systemu obrony okrężnej Twierdzy Łomża.
Okazały most został we wrześniu roku 1939 wysadzony w trakcie działań wojennych przez wojsko polskie, aż w końcu lat 50-tych odtworzono przeprawę mostową jako konstrukcję drewnianą (funkcjonującą do połowy lat 70-tych). Aktualna przeprawa mostowa zrealizowana na przedwojennych podstawach, została oddana do użytku w 1998 r. Most decyzją Rady Miasta Łomży z 30 września 2008 roku nosi nazwę Majora Henryka Dobrzańskiego – „Hubala”.
Powodem nadania nazwy było uczczenie pamięci bohaterskiego żołnierza – dowódcy oddziału wojska polskiego, któremu przypisano „zdobycie mostu” w 1939 roku, w trakcie przejścia jego oddziału przez Łomżę w drodze na odsiecz Warszawie.
Aktualizacja:

Dzięki czytelnikowi: Wojciech Fabin, można do kontekstu historycznego zdjęcia dopisać ciąg dalszy artkułu wyjaśniający, dlaczego w latach międzywojennych drewniany (gubernialny) most nazywany był „Żelaznym mostem”. Mianowicie w trakcie odwrotu w 1915 r Rosjan z terenu Łomży, drewniany most został przez nich zniszczony i w okresie pierwszej niemieckiej okupacji Łomży przeprawa mostowa została odtworzona przez niemiecką firmę C. H. Jucho z Dortmundu, specjalizującą się w budowie konstrukcji stalowych, w tym również mostów. Wzmianka o tym została zamieszczona w wydawnictwie niemieckim z 15. lipca 1927 r. „DIE BAUTECHNIK”, w którym firma informowała o swoich udanych przedsięwzięciach inżynieryjnych 2.
Wyżej wzmiankowany most został następnie zniszczony we wrześniu 1939 r. przez polskich saperów i odbudowany już jako drewniany w latach 50-tych XX wieku. Ostatecznie w latach 70-tych przeprawa mostowa uległa rozbiórce i w roku 1998 most nazwany w 2008 r. imieniem Majora Henryka Dobrzańskiego – „Hubala” z wykorzystaniem starych podpór mostu „Żelaznego”, został odtworzony ze wsparciem budżetu centralnego jako konstrukcja żelbetowa.






/red/
Artykuł powiązany: https://historialomzy.pl/major-henryk-dobrzanski-hubal-i-jego-zwiazki-z-lomza/
1 – nazwa dotyczyła przeprawy mostowej zrealizowanej przez firmę niemiecką jak następcy pierwotnego mostu.
2 – „DIE BAUTECHNIK” z 15. lipca 1927 r.
Dziękujemy za przeczytanie artykułu :)
Jeśli chcesz być informowana(-y) o nowych artykułach, to obserwuj naszą stronę na https://www.facebook.com/historialomzy
oraz
zgłoś swój akces do grupy na FB:
https://www.facebook.com/groups/historialomzy
1 comments
Prezentowana pocztówka została wydana w 1913 r. przez Putkowskiego i przedstawia drawniany most zbudowany w latach 1903-1906. W 1915 roku został on spalony, natomiast w 1916 roku Niemcy zbudowali most metalowy kratownicowy zwany „mostem żelaznym”, który został wysadzony 10-11. września 1939 r. W 1955 roku obok zachowanych przyczółków mostu żelaznego zbudowano most drewniany który przetrwał do lat 70 XX wieku,