Powstała w latach sześćdziesiątych XX stulecia. Usytuowana jest w południowo-zachodniej części miasta i zalicza się ją do najdłuższych ulic Łomży. Łączy się z ulicami: Wojska Polskiego, al. Piłsudskiego, Małą Kraską, Poligonową, Kraską, Akademicką, al. Legionów i Szosą do Mężenina. Toponim powstał od nazwy miejscowej Poznań, do której dodano sufiks -ska. Ma formę przymiotnika w M., 1. p., r. ż.Nazwa ulicy upamiętnia przemysłowców z Poznania, którzy przenieśli do Łomży doświadczenia i tradycje związane z przetwórstwem ziemniaków. Efektem tych prac było wybudowanie w 1964 r. Zakładów Przemysłu Ziemniaczanego, które zostały usytuowane na piaszczystych nieużytkach pomiędzy przedmieściem Łomżyca a wsią Kraska. Poznaniacy za swą pomoc zostali upamiętnieni w nazwie ulicy, przy której znajdują się wspomniane zakłady.
Realizacja planu zagospodarowania przestrzennego z 1964 roku spowodowała dynamiczny rozwój miasta. Głównym czynnikiem miastotwórczym stał się przemysł, głównie spożywczy. W 1964 roku na Krasce oddano do użytku Zakłady Przemysłu Ziemniaczanego. Ulicę biegnącą od ulicy Świerczewskiego, obok ZPZ, dalej do ulicy Wojska Polskiego decyzją MRN z dnia 28-10 1965 roku nadano nazwę ulica Poznańską. Przy ulicy Poznańskiej, 4 lata po oddaniu do użytku Krochmalni oddano do użytku Browar, w 1972 roku powstała Fabryka Mebli i w bezpośrednim sąsiedztwie Browaru powstała w latach 70-tych Wytwórnia Pasz Treściwych. Pod koniec lat 60-tych rozpoczęto budowę początkowo Zakłady przemysłu Jedwabniczego, potem zmieniono na Łomżyńskie Zakłady Przemysłu Bawełnianego Narew. Po oddaniu do użytku pracowało tam około 3200 osób. Ulica Poznańska była ulicą graniczną od wsi Kraska, którą pod koniec lat 80-tych definitywnie i prawnie przyłączono ją do Łomży. Część miasta pomiędzy ulicami Świerczewskiego, Sikorskiego, Wojska Polskiego i część ulicy Poznańskiej jest to teren przemysłowo-składowy, skupiający wiekszość zakładów przemysłowych. Do końca XX wieku była to najgorsza pod względem jakości nawierzchni ulica w Łomży, dopiero w ostatnich latach, dzięki dotacji ze środków unijnych doprowadzono ją do porządku , chociaż odcinek od Al. Legionów do ulicy Poligonowej jest w dalszym ciągu więcej jak tragiczny. Władze miasta postawiły znak ograniczający prędkość do 30 km/h i uważają sprawę za załatwioną. Ostatnio odcinek ten został wyremontowany i jazda na tym odcinku poprawiła się Ulica Poznańska jest ulicą dość młodą, ale jest największym skupiskiem większy zakładów pracy, chociaż niektóre takie jak Bawełna już nie istnieją. Być może powstanie Centrum Handlowe jak obiecują nowi właściciele byłej Bawełny Pan Wierzbowski i Pan Zawadzki. 20 listopada br., zostało podpisane pozwolenie na budowę galerii handlowej wraz ze sklepem wielkopowierzchniowym przy ul. Wojska Polskiego w Łomży na terenach dawnej Bawełny.
1. Widok na rondo św. Brunona i ulicę Poznańską od strony ulicy Browarnej.
2. Krzyż z 1886 roku na pierwszej posesji prawej strony ulicy Poznańskiej.
3. Ulica Poznańska od klubu jeździeckiego Karino w stronę ulicy Wojska Polskiego.
4. Ulica Poznańska od klubu jeździeckiego Karino w stronę Alei Piłsudskiego.
5. Kapliczka przy ulicy Poznańskiej przed remontem.
6. Kapliczka po remoncie.
7. Hurtownia materiałów elektrycznych BTS Pana Bernarda Szymańskiego.
8. Ulica Poznańska od hurtowni BTS w stronę Alei Piłsudskiego.
9. Zabytkowy dom drewniany nie zamieszkały.
10. Serwis samochodów amerykańskich.
11. Wjazd do byłej Bawełny i do przyszłego Centrum Handlowego.
12. Skrzyżowanie ulicy Poznańskiej i Alei Piłsudskiego.
13. Ulica Poznańska od Alei Piłsudskiego do wiaduktu.
14. Widok na komin Ciepłowni Miejskiej od ulicy Poznańskiej.
15. Wiadukt od strony północnej.
16. Wiadukt od strony południowej nad nim rury ciepłownicze zasilające Łomżę w ciepło.
17. Ulica Poznańska od wiaduktu w stronę ronda przy drodze do Łochtynowa.
18. Zabytkowy dom drewniany przy wiadukcie od strony południowe.
19. Krzyż zabytkowy z 1889 roku.
20. Widok na Fabrykę Mebli.
21. Brama Główna Fabryki Mebli.
22. Zabytkowy dom drewniany za Fabryką Mebli.
23. Zabytkowy dom murowany za Fabryką Mebli.
24. Hurtownia Zrobud. Sprzedaż i wymiana olejów samochodowych.
25. Fabryka styropianu i skład budowlany Podbielski.
26. Brama wjazdowa do Paszarni.
27. Paszarnia. Budynek produkcyjny i silosy.
28. Browar i brama wjazdowa do Browaru.
29. Zabytkowy dom drewniany przy Hurtowni Piwa.
30. Ulica Poznańska od ronda przy drodze do Łochtynowa w stronę wiaduktu.
31. Widok na rondo i ulicę Poznańską w stronę wiaduktu.
32. Widok na rondo i drogę do Łochtynowa.
33. Widok na rondo i ulicę Poznańską w stronę Alei Legionów.
34. Zabudowania przy drodze do Łochtynowa.
35. Ścieżka rowerowa od ronda w stronę Al. Legionów.
36. Osiedle Spółdzielni Mieszkaniowej Jedność. Punktowce.
37. Budynek mieszkalny wieloklatkowy Spółdzielni Mieszkaniowej Jedność.
38. Brama do wjazdu z surowcem do Krochmalni.
39. Domki jednorodzinne przy wjeździe do Krochmalni.
40.Domki jednorodzinne od biurowca PEPEES-u.
41. Biurowiec PEPEES-u.
42. Wejście do biurowca PEPEES-u i dawna brama wejściowa i wjazdowa do Krochmalni.
43. Reklama piwa.
44. Brama towarowa i główny magazyn Krochmalni.
45. Widok na ulicę Poligonową.
46. Ulica Poznańska od ulicy Poligonowej do ronda.
47. Ulica Poznańska od ulicy Poligonowej w stronę mostu.
48.Sklep firmowy Browaru i klub Atom.
49. Most na Łomżyczce.
50. Ścieżka rowerowa od mostu w stronę ronda
51. Widok na Łomżyczkę w stronę Konarzyc
52. Łomżyczka w stronę Gazowni.
53. Ulica Poznańska od mostu w stronę Al. Legionów.
54. Wjazd na Os. Kraska.
55. Ulica przy kościele w stronę Gazowni.
56. Dom z XIX wieku przy kościele na ulicy do Gazowni.
57. Kościół murowany pw. NMP Częstochowskiej zbudowany w latach 1996-1997, parafia została erygowana 17.08.1997 r. przez Biskupa łomżyńskiego Stanisława Stefanka.
58. Stacja Paliw pana Tomasza Sierzputowskiego.
59. Ulica Akademicka
61. Skład drzewny Pana Andrzeja Urbanowskiego.
62. Przejazd kolejowy Tory w kierunku Konarzyc
63. Przejazd kolejowy. Wyrwa załatana szutrem.
64. Ulica Poznańska od Al. Legionów.
Źródła tematu:
Witold Jemielity; Dzieje Łomzy Tysiącletnie
Anna Pańkowska, Justyna Piechocka: Nazewnictwo Miejskie Współczesnej Łomży
Muzeum Północno – Mazowieckie w Łomży.Źródła zdjęć:
Zdjęcia Łomży współczesnej wykonane przez autora tematu.
Zdjęcia Łomży przedwojennej:www.lomza.glt.pl
www.bagnowka.com
www.szukamypolski.com
9 comments
Bardzo fajny i ciekawy artykuł i spora ilość zdjęć co bardzo ładnie wygląda, do tego 5 i 6 zdjęcie :)
Zdjęcie nr 60 Urząd Celny. Może faktycznie lepiej pominąć w spisie zdjęć :)
Jaki powód do pominięcia w spisie zdjęcia nr 60?
Zaskoczyła mnie trochę geneza nazwy ulicy. Myślałem, że pochodzi ona od położenia tej ulicy na zachód czytaj – w kierunku Poznania. Choć z drugiej strony to byłoby trochę niekonsekwentne bo brakuje np. ulicy Warszawskiej.
Macku mam pytanie czy ta stacja paliw pana Sierzputowskiego to ktos z rodziny jesli tak to wspaniale
Nie Agnieszko, to nie rodzina. Być może jakieś korzenie gdzieś nas łączą. Ale jesteśmy zżyci jak rodzina.
Skąd nazwa ulicy Poznańska?. Do początku lat 60 ub. wieku w miejscu obecnej ruchliwej ulicy była to droga częściowo brukowana i częściowo gruntowa /piaszczysta/. Przechodziła przez łomżyńską “Pustynię Błędowską/ i prowadziła do nielicznych zabudowań gospodarskich i poligonu wojskowego. Na początku lat 60 tych była drogą dojazdową do rozpoczętej budowy krochmalni. Wszystko co dotyczyło tej budowy tj Zjednoczenie Przemysłu Ziemniaczanego, Biuro Projektów Przemysłu Ziemniaczanego oraz Centralne Laboratorium znajdowało się w Poznaniu. Stąd też wzięła się nazwa ulicy.
Poznańska 90a zapomiście o bloku pracowników ŁFM Łomża cóż Ja przeżyłem tam najpiękniejsze chwile życia, pogranicze Miasta i Wsi, jedynie w tym rejonie można było odczuć uroki życia na wsi oraz w mieście, idealne połązenie!!!! Nigdy nie zapomnę tego klimatu.!!!
Pamiętajcie.!!!!! Łomżyca jest starsza niż Łomża. Historyczny szlak na wschód prowadzi przez Łomżycę.!!!
Postaram się nadrobić ten błąd, tylko musisz napisać historię tego budynku. Kiedy powstał, kiedy zmienił właściciela?