Z trasy wyprawy
Łomżyńska jednostka pływająca „Łomżyński Flis” we wtorek 6 sierpnia br. rozpoczęła swój udział w ogólnopolskiej ekspedycji „Flis Obojga Narodów”. Ta niecodzienna inicjatywa wodniacka popularyzuje wielowiekową tradycję spławiania drewna z terenów północno-wschodniego Mazowsza i Podlasia do Warszawy, Torunia, Bydgoszczy i Gdańska w postaci wolnospławnych tratw kierowanych przez flisaków, lokalnie zwanych na naszych ziemiach orylami. Okazją do organizacji była 450. rocznica Unii Lubelskiej, a imponującej długości 80-metrową jednostkę główną „Flisu Obojga Narodów”, łomżanie mieli okazję zobaczyć w Porcie Łomża 30 lipca br.
Udział jednostki z Łomży w tej ogólnopolskiej inicjatywie z udziałem kapitanów-sterników Wojciecha Winko i Mariana Czarkowskiego, stał od samego początku pod znakiem drastycznie niskiego poziomu rzek: Narwi i Wisły. „Łomżyński Flis” z racji swojego niskiego poziomu zanurzenia bez większych problemów przebył z trzyosobową załogą (z pomocą Marcina) bez załadunku, słynne narwiańskie „piekiełko” pod Czarnocinem. Pełne doładowanie barki nastąpiło, na Narwi na wysokości Jednaczewa. Pierwszą poważną i pod pełnym załadunkiem próbę, ekspedycja z Łomży przebyła na kamiennym przepłyceniu w Nowogrodzie. „Łomżyński Flis” przeszedł ją celująco i dalsza podróż Narwią, Zalewem Zegrzyńskim i kanałem Żerańskim przeszła już bez przeszkód, nie licząc wymuszonego obecnością jazu na wysokości elektrowni postoju w Ostrołęce.
Podróż Wisłą obfitowała z kolei w pełne napięcia wydarzenia związane z nienotowanym od dziesięcioleci niskim jej stanem. „Łomżyński Flis” „przeżył” m. innymi dzięki swojej mocnej konstrukcji, zderzenie z ukrytym pod nurtem na 250 km. Wisły kamiennym głazem. Wyzwaniem okazało się także przebycie rozległej i niebezpiecznej mielizny w okolicy Nowego Dworu Mazowieckiego. Tutaj załodze pomoc okazała wspaniała załoga z nowodworskiego WOPR.
Połączenie się załogi z Łomży z całością ekspedycji „Flisa Obojga Narodów” planowane jest w okolicach za zaporą z Włocławkiem, której śluza jest trwale zamknięta z powodu niskiego stanu Wisły.
Ekspedycja realizowana jest w ramach zadania publicznego z dotacji UM Łomża.